Statut Klubu Wysokogórskiego Trójmiasto

ROZDZIAŁ 1
- NAZWA, OBSZAR DZIAŁANIA , SIEDZIBA WŁADZ I CHARAKTER PRAWNY

§1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Klub Wysokogórski Trójmiasto” i jest zwane dalej Klubem.

§2. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem województwa pomorskiego a siedzibą władz miasto Gdańsk. Dla realizacji celów statutowych Klub może działać na terenie innych państw z poszanowaniem lokalnego prawa.

§3. Klub jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, zawiązanym na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.

§4. Klub może należeć do innych, krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach. Może posiadać odznaki organizacyjne i używać pieczęci ze swoją nazwą.

§5. Działalność Klubu oparta jest na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Klub może zatrudniać pracowników.

ROZDZIAŁ 2 – CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

§6. Celem Klubu jest:

  1. prowadzenie i rozwijanie działalności alpinistycznej, przez którą rozumie się każdy rodzaj aktywności, wymagający umiejętności wspinaczkowych,
  2. pozaszkolne kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie sportów wspinaczkowych,
  3. popularyzowanie wspinaczki jako narzędzia terapeutycznego,
  4. działalność charytatywna związana z pomocą rodzinom wspinaczy, jeśli taka jest potrzebna,
  5. prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu osób z niepełnosprawnościami.

§7. Klub swe cele realizuje poprzez działania statutowe odpłatne i nieodpłatne:

  1. zrzeszanie osób fizycznych i prawnych zajmujących się działalnością alpinistyczną i wspinaczkową,
  2. popieranie, ułatwianie i organizowanie działalności sportowej, szkoleniowej i wyprawowej członków Klubu w kraju i za granicą,
  3. organizowanie wewnętrznego życia klubowego, zebrań i odczytów itp.
  4. organizowanie obozów wspinaczkowych,
  5. współdziałanie z instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi sprawami alpinizmu,
  6. współpracę z placówkami naukowymi na polu zagadnień związanych z górami i wspinaczką,
  7. pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
  8. propagowanie i popularyzowanie alpinizmu i wspinaczki,
  9. czuwanie nad zachowaniem wysokiego poziomu moralnego wśród członków,
  10. inicjowanie i podejmowanie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, innej działalności zmierzającej do realizowania statutowych celów i zadań Klubu,
  11. współpraca przy realizacji działań z zakresu profilaktyki uzależnień.

ROZDZIAŁ 3 – DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

§8. Klub może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

§9. Przedmiotem działalności gospodarczej Klubu może być:

  1. działalność obiektów sportowych – PKD 93.11.Z
  2. pozostała działalność związana ze sportem – PKD 93.19.Z
  3. pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna – PKD 93.29.Z
  4. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi – PKD 68.20.Z
  5. wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego – PKD 77.21.Z
  6. działalność agencji reklamowych – PKD 73.11.Z
  7. wydawanie czasopism i pozostałych periodyków – PKD 58.14.Z
  8. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych –PKD 41.20.Z
  9. roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej – PKD 42.12.Z
  10. roboty związane z budową mostów i tuneli – PKD 42.13.Z
  11. roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych – PKD 42.21.Z
  12. roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych – PKD 42.22.Z
  13. wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych – PKD 43.91.Z
  14. pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 43.99.Z
  15. wykonywanie instalacji elektrycznych – PKD 43.21.Z
  16. wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych – PKD 43.22.Z
  17. wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych – PKD 43.29.Z
  18. wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych – PKD 43.22.Z
  19. tynkowanie – PKD 43.31.Z
  20. zakładanie stolarki budowlanej – PKD 43.32.Z
  21. posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian – PKD 43.33.Z
  22. malowanie i szklenie – PKD 43.34.Z
  23. wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych – PKD 43.39.Z
  24. niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych – PKD 81.21.Z
  25. specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych – PKD 81.22.Z
  26. pozostałe sprzątanie – PKD 81.29.Z
  27. działalność fotograficzna – PKD 74.20.Z
  28. pozostałe badania i analizy techniczne – PKD 71.20.B
  29. działalność w zakresie architektury – PKD 71.11.Z
  30. działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne – PKD 71.12.Z
  31. pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – PKD 74.90.Z
  32. wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych – PKD 77.32.Z
  33. wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery – PKD 77.33.Z
  34. wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego – PKD 77.29.Z

ROZDZIAŁ 4 – CZŁONKOWIE KLUBU

§10. Członkowie dzielą się na zwyczajnych (wspinaczy), uczestników, juniorów, wspierających i honorowych.

  1. Członkiem zwyczajnym (wspinaczem) staje się osoba fizyczna, która ukończyła 18 rok życia, przyjęta do Klubu uchwałą Zarządu na podstawie pisemnej deklaracji, posiadająca umiejętności wspinaczkowe. Zarząd ocenia umiejętności i doświadczenie wspinaczkowe kandydata na członka zwyczajnego na podstawie jego wykazu przejść dróg wspinaczkowych a także ukończonych kursów i szkoleń wspinaczkowych. Członkiem zwyczajnym (wspinaczem) na podstawie uchwały Zarządu, z jego inicjatywy bądź na wniosek zainteresowanego staje się również członek uczestnik lub junior, który zdobył doświadczenie wspinaczkowe i ukończył 18 rok życia, w trakcie swojego uczestnictwa w Klubie.
  2. Członkiem uczestnikiem staje się osoba fizyczna, która ukończyła 18 rok życia, przyjęta do Klubu uchwałą Zarządu na podstawie pisemnej deklaracji, nieposiadająca umiejętności wspinaczkowych.
  3. Członkiem juniorem staje się osoba fizyczna, która nie ukończyła 18 roku życia, przyjęta do Klubu uchwałą Zarządu, na podstawie pisemnej deklaracji za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych,
  4. Członkiem wspierającym staje się osoba fizyczna lub prawna, która wspiera Klub finansowo lub w inny sposób i została przyjęta do Klubu uchwałą Zarządu, na podstawie pisemnej deklaracji,
  5. Członkiem honorowym Klubu na podstawie uchwały Walnego Zebrania, podjętej na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego lub grupy minimum 10 członków zwyczajnych Klubu, staje się osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Klubu. Członkowie honorowi są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.

§11. Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo do:

  1. udziału z głosem stanowiącym w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Klubu,
  3. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Klubu,
  4. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub,
  5. noszenia odznaki członkowskiej i posługiwania się legitymacją członkowską,
  6. zgłaszania wniosków Zarządowi co do działalności Klubu.

§12. Członkowie uczestnicy mają prawo do:

  1. udziału z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. biernego uczestniczenia w wyborach do Zarządu Klubu,
  3. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Klubu,
  4. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub,
  5. noszenia odznaki członkowskiej i posługiwania się legitymacją członkowską,
  6. zgłaszania wniosków Zarządowi co do działalności Klubu.

§13. Członkowie juniorzy maja prawo do:

  1. udziału z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Klubu,
  3. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub i kierowanych również do osób poniżej 18 roku życia,
  4. noszenia odznaki członkowskiej i posługiwania się legitymacją członkowską,
  5. zgłaszania wniosków Zarządowi co do działalności Klubu.

§14. Członkowie wspierający maja prawo do:

  1. udziału z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub,
  3. noszenia odznaki członkowskiej i posługiwania się legitymacją członkowską,
  4. zgłaszania wniosków Zarządowi co do działalności Klubu,

§15. Członkowie Klubu mają obowiązek:

  1. brania czynnego udziału w działalności Klubu i realizacji jego zadań statutowych,
  2. brania udziału w Walnych Zebraniach Klubu – dotyczy członków zwyczajnych,
  3. przestrzegania Statutu i uchwał władz Klubu,
  4. opłacania składek członkowskich nie później niż do 30 czerwca danego roku,
  5. przestrzegania etyki wspinaczkowej.

§16. Członkostwo ustaje na skutek:

  1. nieopłacenia składki członkowskiej do końca roku kalendarzowego za jaki obowiązywała, Zarząd Klubu ma obowiązek powiadomić o nieopłaconej składce nie później niż 30 dni przed końcem roku za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej,
  2. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
  3. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
  4. śmierci członka – osoby fizycznej,
  5. wykreślenia z KRS – osoby prawnej,
  6. wykluczenia prawomocną uchwałą Zarządu, jeśli członek w istotny sposób naruszył postanowienia niniejszego Statutu, bądź działa na szkodę Klubu. W przypadku wykluczenia członkowi przysługuje prawo odwołania do Sądu Koleżeńskiego, w terminie 60 dni od otrzymania powiadomienia o wykluczeniu. Odwołanie składa się za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej. Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy o wykluczenie ze szczególną starannością. Uchwały władz w sprawach o wykluczenie zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 60% osób uprawnionych. W sprawach o wykluczenie Zarząd informuje zainteresowanego listem poleconym.

ROZDZIAŁ 5 – WŁADZE KLUBU

§17. Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komisja Rewizyjna, Sąd Koleżeński. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Klubu trwa 3 lata. W składzie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego większość muszą stanowić osoby o udokumentowanym doświadczeniu we wspinaczce górskiej lub sportowej. Ich skład jest wybierany spośród członków zwyczajnych i honorowych, a skład Zarządu także wśród członków uczestników Klubu, w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.

W razie gdy skład władz Klubu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

§18. Uchwały wybieralnych władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, o ile szczegółowe postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. Głosowania są jawne, chyba że wcześniej wniesiono i przegłosowano wniosek o tajności danego głosowania.

§19. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie Zebrania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, o ile szczegółowe postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. Członek zwyczajny lub honorowy upoważniony jest do oddania swojego głosu na Walnym Zebraniu Członków za pośrednictwem pełnomocnika, będącego również członkiem zwyczajnym lub honorowym, legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem do w wym. czynności. Przedstawienie pełnomocnictwa jest równoznaczne z obecnością na Zebraniu członka, który tego pełnomocnictwa udzielił.

§20. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu, rozporządzania majątkiem trwałym i nieruchomościami lub rozwiązania się Klubu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 90% głosów w obecności co najmniej 20% liczby członków uprawnionych do głosowania.

§21. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu, biorą w nim udział:

  1. z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni i członkowie honorowi,
  2. z głosem doradczym – członkowie uczestnicy, juniorzy, wspierający oraz zaproszeni goście. Gości może zapraszać Zarząd, Komisja Rewizyjna i Sąd Koleżeński.

§22. Walne Zebranie Członków może być Zwyczajne i Nadzwyczajne.

§23. Walne Zebranie Członków Zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Klubu. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź tradycyjnej.

§24. Walne Zebranie Członków Nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane. Jest zwoływane przez Zarząd; z jego inicjatywy, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego lub co najmniej 15 członków zwyczajnych lub honorowych Klubu, w terminie 30 dni od wpłynięcia wniosku na ręce Zarządu. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź tradycyjnej.

§25. Do kompetencji Walnego Zebrania należą:

  1. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Klubu
  2. uchwalanie zmian Statutu,
  3. wybór i odwoływanie władz Klubu,
  4. wybór i odwoływanie delegatów na Walny Zjazd Polskiego Związku Alpinizmu,
  5. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  6. uchwalanie wysokości składek członkowskich i innych świadczeń na rzecz Klubu,
  7. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
  8. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Klubu,
  9. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Klubu lub jego władze,
  10. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
  11. podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Klubu.

§26. Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków. Członkowie Zarządu bez względu na pełnioną w nim funkcję mogą być zwolnieni ze składki członkowskiej na czas zasiadania w Zarządzie. Zwolnienie następuje w efekcie uchwały podjętej przez Zarząd.

§27. Zarząd składa się z co najmniej 5 osób, w tym Prezesa, 1 lub więcej Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza. Do składania oświadczeń woli w imieniu Klubu konieczne jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.

§28. Prezesa Zarządu wybiera Walne Zebranie przed wyborem dalszych członków Zarządu. Kandydat na stanowisko Prezesa musi posiadać udokumentowane doświadczenie we wspinaczce górskiej. Ma on prawo do opiniowania kandydatur na członków Zarządu i zgłaszania własnych.

§29. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.

§30. Do kompetencji Zarządu należą:

  1. kierowanie działalnością Klubu i reprezentowanie go na zewnątrz,
  2. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
  3. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
  4. sporządzanie planów pracy i budżetu,
  5. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
  6. przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków,
  7. nakładanie kar na członków na wniosek Sądu Koleżeńskiego,
  8. powoływanie komisji specjalistycznych, stanowiących organy doradcze i pomocnicze Zarządu,
  9. powoływanie i nadzorowanie sekcji, grupującej członków o wspólnych zainteresowaniach,
  10. uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
  11. podejmowanie uchwał nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych władz Klubu.

§31. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Klubu. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób w tym Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz Sekretarza.

§32. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie działalności Zarządu,
  2. składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,
  3. prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania Członków,
  4. składanie wniosków o absolutorium dla ustępującego Zarządu do Walnego Zebrania,
  5. składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

§33. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień. Przewodniczący Komisji może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

§34. Sąd Koleżeński jest powołany do rozpatrywania spraw spornych pomiędzy członkami Klubu oraz jest instancją odwoławczą w sprawach o wykluczenie. Ma także prawo do występowania z wnioskiem do Zarządu o ukaranie członków Klubu w przypadku:

  1. naruszenia obowiązków wynikających z niniejszego Statutu lub uchwał władz Klubu,
  2. lekkomyślnego uprawiania wspinaczki,
  3. zachowania niezgodnego z etyką taternicką lub godnością członka Klubu,
  4. działania na szkodę Klubu lub jego członków.

§35. Zarząd, na wniosek Sądu Koleżeńskiego, biorąc pod uwagę stopień zawinienia, okoliczności zdarzenia oraz dotychczasowe postępowanie członka Klubu, może nałożyć na niego jedną z następujących kar:

  1. upomnienie,
  2. nagana.

ROZDZIAŁ 6 – MAJĄTEK I FUNDUSZE

§36. Źródłami majątku Klubu są:

  1. składki członkowskie,
  2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub wynajmowanych oraz z odsetek bankowych,
  3. dotacje i subwencje,
  4. darowizny, zapisy i spadki,
  5. dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Klub,
  6. wpływy z ofiarności publicznej.

§37. Klub prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§38. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w imieniu Klubu w szczególności w sprawach majątkowych, wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.

ROZDZIAŁ 7 – POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§39. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Klubu.

§40. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.

Statut Klubu Wysokogórskiego Trójmiasto w wersji PDF

Scroll to Top